06-11-2019 door: Elleke van de Pol
De afgelopen jaren heb ik gewerkt bij verschillende bedrijven in de levensmiddelenindustrie. Hier heb ik mij voornamelijk bezig gehouden met de processen binnen de productie. Denk bijvoorbeeld aan vraagstukken rondom het produceren van nieuwe producten of het plaatsen van nieuwe machines. Alhoewel ik het produceren van levensmiddelen interessant vind, merkte ik tijdens mijn werk dat een ander vakgebied meer mijn interesse wekte, namelijk de IT. Hier heb ik al aan mogen ruiken. Zo heb ik bijvoorbeeld meegewerkt aan het verbeteren van de automatische schoonmaakprogramma’s van leidingen. Klinkt niet heel interessant, maar hier komt toch heel veel bij kijken, vooral qua software.
Om de overstap te maken van de procestechnologie naar de IT, was een van de mogelijkheden een omscholingstraject. Deze heb ik gevonden bij de Hogeschool van Amsterdam, bij het project Make IT Work. In een klein jaar worden de benodigde vaardigheden aangeleerd om daarna aan de slag te kunnen gaan binnen de IT.
Om te kunnen beginnen aan het omscholingstraject moest er worden voldaan aan verschillende eisen. Eén van deze eisen was dat er een werkgever gevonden moest worden. Vanuit Make IT Work werd een werkgeversmarkt georganiseerd, waarbij diverse geïnteresseerde bedrijven aanwezig waren. Door middel van korte gesprekjes kon een (wederzijdse) interesse worden gewekt, waarna de werkgever de kandidaat uitnodigde voor een vervolggesprek. Per toeval was bij de werkgeversmarkt een bedrijf aanwezig dat ook werkzaam is binnen de levensmiddelenindustrie, en dan zelfs ook nog bij een vroegere werkgever van mij.
Na een goed vervolggesprek bij Orcado, heb ik het voorstel van Orcado dan ook met beide handen aangegrepen.
In april zijn we van start gegaan. Met 32 cursisten hebben we onze eerste “hello-world” applicatie gebouwd, gevolgd door nog vele andere. We hebben geleerd om te programmeren in JAVA, eerst simpele dingen maar later ook gebruik makend van Object Oriented Programming. Natuurlijk komt hier ook enige database-kennis aan te pas, daarom hebben we ook een vak MySQL gehad.
Na de eerste intense periode met vakken en ook weer tentamens, was het tijd voor het go/no-go moment. Hierbij werd bepaald of door mocht worden gegaan met het tweede deel van de opleiding. Hiervoor werd gekeken naar de behaalde cijfers en je motivatie. Gelukkig kwam ik hier makkelijk doorheen en mocht ik doorgaan met het eerste project.
In 3 weken tijd hebben we in groepjes gewerkt aan een applicatie waarin schoolvakken en cijfers konden worden bijgehouden. Dit hebben we gemaakt met behulp van JAVA en JAVAFX. Ook hebben we kort kennis gemaakt met GIT en de Scrum werkwijze.
Dit korte project was erg intens. Opeens waren we niet meer individueel aan code aan het sleutelen maar kon het voorkomen dat iemand anders iets had “gepusht” en dat je met een “mergeconflict” zat. Zeer leerzaam in ieder geval.
Omdat het ondertussen al bijna zomervakantie was, werd door Make It Work besloten om het volgende project niet direct te starten. In plaats daarvan is verder gegaan met de theorie zodat het project na de vakantie in één keer kon worden uitgevoerd. Vlak voor de vakantie hebben we ons daarom nog beziggehouden met Advanced Programming en hebben we het onder andere over sorting, stacks etc. gehad. Als mooie afsluiter nog even een eindopdracht gemaakt en toen konden we genieten van een welverdiende vakantie.
Na de vakantie was het merkbaar dat de theorie voor de vakantie in een sneltreinvaart gegeven was. Het was weer even wennen (‘hoe start je ook alweer een project op….?’) maar al snel kwam alles weer terug.
Nu konden we ons een langere periode bezighouden met één project. Weer in groepjes was het nu de bedoeling om een webapplicatie te maken, en wel de site van een (zelfverzonnen) internetbank.
Hiervoor hebben we geleerd hoe de communicatie tussen browser en server werkt . Ook hebben we uiteindelijk de hele applicatie op een server gedraaid, zodat iedereen onze bank zou kunnen bewonderen.
Enorm leuk om te doen en wederom heel leerzaam. Nu aan het werk bij Orcado, waarbij ik er weliswaar vertrouwen in heb dat ik een goede basiskennis heb, maar dat ik nog enorm veel ga leren.